Modecyclus begint al vroeg
Terwijl de mussen nog van het dak vallen wordt op de catwalks van de grote couture modehuizen al de wintercollectie van de nieuwste mode gepresenteerd. Of eerder nog. De klassieke modecyclus bevat grofweg gezien twee seizoenen. De lente/zomer collectie en de herfst/wintercollectie. Soms is er tussentijds nog nieuw aanbod wat wordt geshowd. Het vullen van de kledingrekken in de modezaken van de winkelstraat houdt hiermee gelijke tred. Al maanden voordat het weer de kleding van het seizoen rechtvaardigt kun je het in de paskamers al passen en kopen. Een uitzondering hierop is misschien wel de leren damesjassen. Dat zijn meestal tijdloze, duurzame mode items die de seizoenen overstijgen. Misschien daarom wel zo geliefd bij de modische vrouw. Want altijd goed. Bij elke stijl, gelegenheid of seizoen.
Couture shows maken een trend
De shows van haute couture kleding zijn een geldverslindende operatie. Elke show kost kapitalen en de doelgroep van vermogende modebewuste mensen is wereldwijd nu ook weer niet zo groot, dat het kostendekkend is. De modellen op de catwalks tonen de meest extravagante creaties.Ze worden er bewonderd door de rijksten en beroemdsten der aarde. Mensen die het willen zien en er vooral gezien willen worden. Mooie mode om naar te kijken maar nauwelijks praktisch om te verkopen en te dragen. En ze zorgen niet perse voor een grotere omzet. Wel kan de modemaker er zijn handtekening mee achterlaten. Van de getoonde mode wordt een serie kledingstukken afgeleid. Deze prêt a portér kleding is een praktische, en meer betaalbare vorm van de dure haute couture en wordt meestal zo’n zes weken later aan het grote publiek getoond. Alle varianten passeren er de revu. Van de zwarte leren damesjas tot chique avondjurken en stoere jeans. Dat wat je het volgende seizoen tegenkomt in de normale modeketens.
Lange voorbereidingstijd
Voordat de fashion items voor iedereen beschikbaar is, gaat er een lange tijd aan voorbereiding vooraf. Deze shows van prêt a portér trekken vooral veel journalisten, modefotografen, vakpers, inkopers, trendwatchers en modefreaks. De campagne van promoten in bladen en filmpjes gaat al ruim een half jaar van tevoren van start. Een zwarte leren damesjas die er wordt gefotografeerd kan dan zomaar een half jaar of langer van tevoren zijn getoond. Adverteren en filmpjes voor in de media moeten op tijd klaar zijn. Ook kost de voorbereiding van winkelinrichting de nodige maanden. Draagtassen moeten op tijd voor de klanten in de winkel liggen en de etalages worden ingericht.
Confectie voor de bekende modeketens
Deze haute couture en prêt a portér mode zijn de voorlopers van de kleding die doorgaans door de gemiddelde consument wordt aangeschaft. Maar stoffen makers en confectiebedrijven halen er wel hun inspiratie vandaan. Wat op de catwalks te zien is vind je in een aangepaste, lees eenvoudigere en betaalbaardere vorm terug in de winkels. Kleuren, afwerkingen en silhouetten komen er bovendrijven als uitvloeisel van de werken van de grote mode ontwerpers. Geholpen door trendwatchers die zien wat er op straat gebeurt, maken confectiebedrijven een plan. Zo wordt eenvoudige mode een combi van modemakers en een actueel straatbeeld.